Lisävihkotyö etenee aikataulussaan kohti loppusuoraa. Ennen syksyn loppukiriä on kuitenkin lisävihkotyöryhmän aika vetää hiukan henkeä ja nauttia myös kesästä. Uusi Virsi -blogi jää kesätauolle, mutta palaa taas elokuussa viikoittaiseen rytmiinsä.
Kiitos kaikille lukijoille tähän astisesta! Siunattua ja virkistävää kesää jokaiselle!
Lisävihkotyöryhmä
Minua harmittaa virren 440 poisjättäminen nykyisestä virsikirjastamme. Nyt sillä olisi käyttöä.
Vanhan virsikirjan virsi 440 (joka hyväksyttiin kirkolliskokouksessa v. 1938) on ajankohtainen monessa mielessä.
Valitettavasti sitä ei otettu enää mukaan uuteen virsikirjaan v.1986.
voisiko tämän virren palauttaa lisävihkoon
Tässä vielä sanat
1. Jo vääryys vallan saapi
se huutaa taivaaseen,
se turmaa ennustaapi
vie kansat kurjuuteen.
Ken Herran oikeutta
nyt täällä julistaa,
ja ken vanhurskautta
nyt tahtois puolustaa?
2. Nyt viekas vilppi täällä
on noussut kunniaan,
on valhe vallan päällä
ja vääryys voimissaan.
Ei kuulla kurjan ääntä
ja köyhää sorretaan,
ja lainkin rikkaat vääntää
vääryyttä puoltamaan.
3. Kas, köyhän leivän syövät
nuo jumalattomat.
He viatonta lyövät
ja häntä vainoovat.
He kurjaa ahdistaapi
kuin käärme kiukussa,
korvansa tukkeaapi
tuon raukan huudoilta.
4. He armotonna veivät
osuudet orpojen.
He söivät lesken leivät,
on Herra nähnyt sen.
Hän vanhurskaasti kostaa
vääryydentekijät,
rankaisee ansiosta
nuo viekkaat ryöstäjät.
5. Vaan voitonpäivän kerran
vaivaiset näkevät,
vanhurskaus kun Herran
lyö väärät, väkevät.
Oi Herra, voimas näytä,
kansaasi armahda
ja hurskaan pyynnöt täytä
ja päästä vaivasta.
Mihin on jäänyt kaunis laulu,Jo viinipuu satonsatoi… josta Lohjan kirkossa tykättiin kovasti!Varmasti olis suosittu muuallakin!
Tapio, ”Jo vääryys vallan saapi” on toistunut muutamissa toiveissa ja myös lisävihkon valmistelussa tätä asiaa pohdittiin. Valmisteleva työryhmä kuitenkin päätyi siihen linjaukseen, että lisävihkon tarkoitus ei ole toimeksiantoa seuraten ottaa kantaa käytössä olevan virsikirjan virsivalintoihin, vaan nimenomaan etsiä uusia näkökulmia virteen ja virsikirjan kokonaisuuteen. Toisin sanoen lisävihkon merkitys on etsiä uutta lisää suhteessa käytössä oleviin ja aikaisempiin virsikirjoihin, ei palauttaa vanhoja paikalleen. Vanhojen käytössä olevien tai käytöstä poistettujen virsien arvioiminen kuuluu sitten varsinaiseen virsikirjauudistukseen. Silloin joudutaan arvioimaan myös nykyisen virsikirjan virsien asemaa ja toki myös sitä, pitäisikö jotain käytöstä poistettuja virsiä palauttaa takaisin.
Ystävällisin terveisin,
Samuli Koivuranta, lisävihkotyön sihteeri
Nimetön, Monta kaunista ja eri tavoin hyvää laulua jäi lisävihkoehdotuksen ulkopuolelle. Valmistelevien työryhmien tehtävänä oli annetuissa rajoissa etsiä sellaisia virsiehdokkaita, jotka toisivat mahdollisimman monipuolisesti esiin erilaisia mahdollisuuksia virsilauluun. Siten lisävihko ei ole oikeastaan suosituimpien hengellisten laulujen kokoelma, vaan ennen kaikkea mahdollisuus etsiä erilaista uutta lisää erilaisten seurakuntalaisten ja erilaisten tilanteiden tarpeisiin.
On tärkeää huomata, että lisävihko ei ole vielä virsikirjauudistus. Virsikirjauudistuksen aika on myöhemmin ja silloin on aika arvioida virsikirjan kokonaisuutta ja siihen kuuluvia virsiä. On mahdollista, että lisävihkon virsistä osa etenee virsikirjaan, mutta itsestäänselvää se ei ole. Toisaalta voi olla niinkin, että varsinaisessa virsikirjauudistuksessa otetaan mukaan myös paljon sellaisia uusia virsiä, jota lisävihkoon ei ole osattu ajatellakaan.
Ystävällisin terveisin,
Samuli Koivuranta, lisävihkotyön sihteeri